אשפוז כפוי ומתמודדי נפש

אשפוז בכפיה באחד ממרכזי בריאות הנפש הוא האופן הקשה והמשפיל ביותר לשלילת חירותו של אדם. האשפוז הכפוי פוגע פגיעה אנושה בכבודו ובחירותו של האדם ומדביק בו אות קין, לאור יחסה הלא מוצדק של החברה למתמודדי הנפש והטלת סטיגמה שלילית.

אשפוז כפוי יכול שיהיה לפי הוראת אשפוז של הפסיכיאטר המחוזי או לפי צו אשפוז שניתן בפסק דין פלילי.

על אשפוז כפוי ניתן לערער לפני ועדת ערר המתכנסת בכל מרכז לבריאות הנפש ומורכבת מיו"ר שהוא עורך דין ומשני פסיכיאטרים.

ככלל, למתמודד הנפש שעניינו נדון לפני הועדה, מגיע ייצוג של עורך דין בחינם על ידי הסיוע המשפטי מטעם משרד המשפטים. יחד עם האמור, וככל שעורך הדין מטעם המדינה הוא בעל כישורים ורצון טוב, אין ביכולתו להתמודד באופן הראוי עם 10 או 20 תיקים ויותר אותם הוא מקבל בסמוך ליום הדיונים בפני הועדה.

הופעה בפני הוועדה, עם עורך הדין מטעם המדינה שלא למד את התיק על בוריו והכין טענות בכתב , היא בעלת סיכויים נמוכים להצליח. אף אין כל ערובה כי מתמודד הנפש יזכה לייצוג על ידי אותו עורך דין מטעם הסיוע המשפטי בדיון הבא בפני הוועדה, שכן תורני הסיוע המשפטי נוהגים להתחלף מדי תקופה.

מתמודד הנפש ובני משפחתו ראויים לייצוג מקצועי המעניק את כל תשומת הלב הדרושה לעניין כה חשוב. המדובר בדיני נפשות.

ייצוג על ידי עורך דין פרטי, הבקיא בחוק, בתקנות, ובסוגיות בריאות הנפש, אשר לומד את כל מסמכי התיק הרפואי וחוות הדעת ומתייחס לעניין כתיק בעל חשיבות עליונה של דיני נפשות הוא עניין חיוני והכרחי.

בכך עו"ד דורון טרוק עוסק ואף היה מבוגרי המחזור הראשון של קורס "סוגיות באשפוז כפוי" אשר התקיים בבית הספר לרפואה באוניברסיטת תל אביב.

לימוד התיק והעלאת טענות משפטיות, רפואיות, חברתיות ומשפחתיות, בכתב תוך הבאת אסמכתאות עובדתיות, רפואיות ומשפטיות, ובעוד מועד בטרם התכנסה הוועדה, חיוניים להצלחה וכך עורך הדין דורון טרוק נוהג ומאמין. במשרדי אנו מאמינים ויודעים  כי יש לתמוך במתמודד הנפש ובני משפחתו כדי להשיב לו את זכויותיו ויש לעשות זאת בדקדקנות, במסירות ובדבקות במטרה, תוך ליווי מתמודד הנפש ובני משפחתו לכל אורך התקופה הקשה והמאתגרת.

לעו"ד דורון טרוק הצלחות בשחרור מתמודדי נפש מאשפוז כפוי ואף זיכוי נאשמים בשל מחלת נפש, ועם הטבה במצבם לאחר תקופה קצרה, שחרורם מהאשפוז הכפוי. כמו כן לעו"ד דורון טרוק הצלחות בביטול כתבי אישום מפאת הצדק למתמודדי נפש, עיכוב הליכים נגדם בפניה ליועץ המשפטי לממשלה ועוד.

יש לזכור כי אשפוז כפוי הוא המוצא האחרון ויש למצות את כל  הסיכויים לטיפול אלטרנטיבי אשר פגיעתו בחירות ובכבוד המטופל פחותים ולהביא לשחרור. זו המטרה - ואני גאה לעמוד בחוד החנית להגשמת מטרה זו. בסוגיות באשפוז כפוי והוועדה הפסיכיאטרית - עורך הדין דורון טרוק.