עורך דין ייפוי כוח מתמשך

יפוי כח מתמשך הוא הכלי המשפטי היחיד בו אדם יכול להשאיר הוראות איך לנהל את חייו, רכושו ועסקיו אם וכאשר יגיע למצב בו אינו מבין בדבר (אינו צלול, אינו כשיר).

עורך דין ייפוי כוח מתמשך עוסק למעשה בכלי היחיד בו אדם יכול לתת הוראות כיצד יתנהלו חייו וענייניו אם חלילה יאבד מכושרו המשפטי ויגיע למצב, מכל סיבה שהיא, שהוא אינו מבין בדבר, בין באופן זמני ובין באופן קבוע.

מצב שבו אדם אינו מבין בדבר ואינו יכול לקבל החלטות יכול לנבוע מתאונה (חסר הכרה לתקופה ממושכת), מחלה (שבץ), מצב רפואי מיוחד (פיגוע, טראומה, ניתוח מסובך), מחלה האופיינית לגיל מתקדם כמו דמנציה (מסוג אלצהיימר או אחרת) , תשישות נפש וכו'.

יפוי כח מתמשך הוא מסמך משפטי (יפוי כח) המאפשר לאדם (הממנה) למנות אדם אחר (או כמה אנשים אחרים) שיקבל מידע ויפעל בפעולות שונות במקומו ובשמו, אך ורק כאשר הממנה יהיה במצב שאינו מסוגל להבין בדבר ולא יהיה מסוגל לקבל החלטות הדרושות לניהול חייו, רכושו או עסקיו.

יפוי הכח המתמשך מתייחס לשלושה דברים:  לעניינים רכושיים (כסף, רכוש, עסקים), לעניינים רפואיים ולעניינים אישיים שאינם רפואיים (אורחות חיים והוראות שונות).

יפוי כח מתמשך הפך להיות פופולרי דווקא אצל אנשים מבוגרים המעוניינים להשאיר הוראות כיצד יתנהלו ענייניהם אם יהפכו דמנטיים או סיעודיים אך האמת היא כי יפוי כח מתמשך מתאים לכל אדם ובכל גיל שכן תאונות, מחלות, ניתוחים ושאר אירועים עשויים להתרחש בכל גיל.

במה שונה יפוי כח מתמשך מיפוי כח רגיל?

ממנה שנותן יפוי כח רגיל בידי אדם אחר, יפוי הכח בתוקף כל עוד לא בוטל על ידי הממנה וכל עוד הממנה כשיר מבחינה משפטית. אם מעניק יפוי הכח (הממנה) מגיע למצב שאינו כשיר או אינו מבין בדבר, מכל סיבה שהיא, יפוי כח רגיל מאבד מתוקפו והוא בטל אוטומטית. רק יפוי כח מתמשך יכול להיכנס לתוקף ולהישאר בתוקף במצב בו האדם הממנה נכנס למצב שאינו מבין בדבר או שאינו כשיר משפטית (בין באופן זמני ובין באופן קבוע).

יפוי כח מתמשך אינו נכנס לתוקף כל עוד הממנה כשיר ומבין בדבר. אך ורק אם ואך ורק כאשר הממנה חלילה מגיע למצב שאינו מבין בדבר, אז אפשר להכניס את יפוי הכח המתמשך לתוקף ומיופה הכח יכול לפעול מכוחו. אם הממנה מתאושש וחוזר למצב וחוזר להבין בדבר, יפוי הכח המתמשך שוב נכנס "להקפאה".

מה קורה לאדם שלא עשה יפוי כח מתמשך ונקלע למצב שאינו מבין בדבר?

במקרה כזה, בני משפחתו או קרוביו מבקשים מבית המשפט למנות לו אפוטרופוס.

למה לעשות יפוי כח מתמשך אם אפשר שימונה אפוטרופוס?

ישנם הבדלים רבים בין יפוי כח מתמשך לבין אפוטרופסות. בין ההבדלים ניתן להזכיר כי הפעלתו של יפוי הכח המתמשך היא מהירה, פשוטה, ברורה ואינה כרוכה בפניה לבית המשפט. כמו כן מיופה הכח, ברב המקרים, אינו חייב בדיווחים לאפוטרופוס הכללי. חייהם של הממנה ושל המיופה קלים יותר, ברורים יותר ופשוטים יותר כאשר יש יפוי כח מתמשך והממנה בוחר במי יטפל במי מענייניו וכיצד, על פי הוראות מפורטות.

האם אני יכול למנות כמה מיופי כח? האם אני יכול למנות מיופה כח "לגיבוי" (חליפי במקרה שהראשון לא יוכל למלא את תפקידו)?

ניתן למנות יותר ממיופה כח אחד לכל עניין (לעניין הרכושי, לעניין האישי, לעניין הרפואי), ניתן למנות מיופי כח חליפיים, ניתן למנות את אותו מיופה לכמה עניינים או לעניין אחד בלבד ובעצם כל קומבינציה העולה על הדעת  אפשרית.

האם אני יכול לבטל או לשנות יפוי כח מתמשך שעשיתי?

כל עוד האדם כשיר ומבין בדבר, כל אדם יכול לבטל או לשנות יפוי כח מתמשך שעשה.

יפוי כח מתמשך מומלץ כמעט לכל אדם, בכל גיל ומצב בריאותי ואינו תחליף כמובן לצוואה אשר הוראותיה נכנסים לתוקף אך ורק כאשר האדם נפטר.