עורך דין צוואות וירושות

כאשר אדם נפטר מן העולם רכושו הוא בעצם עזבונו והעזבון מחולק בין היורשים.

אם המנוח ערך צוואה, מחלקים את העזבון על פי ההוראות שבצוואה.

אם אין צוואה מחלקים את העזבון על פי ההוראות שמפורטות בחוק הירושה (ירושה על פי דין).

במקרה שיש צוואה, מי שיש לו עניין בצוואה מגיש בקשה לצו קיום צוואה לרשם לענייני ירושה.

האם יתכן כי לאותו מנוח יוגשו גם בקשה לצו קיום צוואה וגם צו ירושה?

התשובה היא כן. הדבר אפשרי אם כי מצב זה אינו שכיח. כאשר הצוואה אינה מתייחסת לכל העזבון ונותרו נכסים בעיזבון שאי אפשר לחלק לפי הוראות הצוואה אזי אותם נכסים יחולקו על פי צו ירושה.

אין עורכים צוואה על מנת לצאת ידי חובה ואין צוואה "סטנדרטית". עריכת צוואה יכולה להיות עניין פשוט ומאידך גם עניין מורכב מאוד שיש להקפיד בו על פרטים רבים על מנת למנוע תקלות וסכסוכים משפטיים אפשריים בעתיד. ישנן צוואות מאוד קצרות וברורות וישנן צוואות הקובעות תנאים מורכבים, מנגנוני נאמנות או הקדש, הוראות לגבי יורש שיבוא לאחר היורש (יורש אחר יורש) או הגבלות  בדבר שימוש בעיזבון או חלקו.

לפיכך, אין להקל ראש בעניין עריכת צוואה שכן היא מסמך משפטי בעל משמעות רבה.

האם כדאי לערוך צוואה?

לשאלה זו אין תשובה חד משמעית והיא תלויה במצבו המשפחתי של האדם המתלבט בשאלה זו, בגילו, ובשאלה האם יש לו רצונות מסוימים או מיוחדים. לעיתים עריכת צוואה אפשר שתהיה, לאדם מסוים, עניין מיותר לחלוטין ולעיתים דבר שמן ההכרח שיערוך צוואה.

זוגות רבים, עם או בלי ילדים, נשואים ושאינם נשואים, מתלבטים בשאלה האם לערוך צוואה בכלל והאם לערוך צוואה הדדית בפרט.

צוואה הדדית היא צוואה אשר מצווה אחד מסתמך על הוראות הצוואה של בן זוגו. מחד צוואה הדדית מעניקה פתרון מצוין לירושתם של הילדים המשותפים של בני הזוג למצב בו אחד מבני הזוג שנותר בחיים מוצא לו בן זוג חדש . מאידך, פתרון זה כובל ומגביל את הצדדים בעניין הצוואה לאחר פטירתו של הראשון שכן בן הזוג שנפטר הסתמך על ההדדיות שבצוואות.

עורך הדין דורון טרוק הוא עורך דין צוואות וירושות אשר ערך מאות הסכמי ממון, הסכמים לחיים משותפים, צוואות וצוואות הדדיות, כאשר ביניהן צוואות מורכבות מאוד עם הקמתן של נאמנויות.