תכנון הון משפחתי

העסק המשפחתי הוא הצורה הנפוצה ביותר והעתיקה ביותר של עסקים בעולם.

השאיפה להותיר את העסק "חי" ולהורישו כעץ מניב לדור הבא נפוצה ושכיחה אצל רובם המכריע של בעלי העסקים המשפחתיים. השאיפה להותיר את ההון המשפחתי "בתוך המשפחה" בין בהורשת ההון ובין בהעברה בין דורית של העסק המשפחתי היא שאיפה טבעית ולמעשה קיימת ברובם המכריע של המקרים.

יחד עם האמור, מחקרים אמפיריים שנעשו באץ ובעולם מלמדים כי שני שלישים מהעסקים אינם מצליחים לעבור את משוכת ההעברה הבין דורית בשלב הראשון  וקרוב ל 90% אינם זוכים לעבור לדור השלישי (נכדים).

לכאורה ההעברה הבין דורית הייתה אמורה להיות עניין שבשגרה אך מסתבר כי ההנחה כי "אצלנו במשפחה אין דברים כאלה ואין סכסוכים עסקיים" או  "אצלנו זה לא יקרה" היא הנחה שגויה מיסודה. סוף מעשה במחשבה תחילה וניסיון החיים מלמד כי היכן שבעלי ההון דואגים להעברה בין דורית מסודרת העסקים וההון המשפחתי עוברים בצורה אופטימלית מדור לדור וכך אנו רואים כי קיימות חברות משפחתיות בעולם העוברות מאות בשנים מדור לדור. מאידך במקום שאין מטפלים באופן יסודי, מקצועי ונכון בהעברה בין דורית והורשת ההון, עמל חייהם של המייסדים יורד ברובו לטמיון.

ההעברה הבין דורית והורשת ההון המשפחתי דורשת קביעת מטרות ויעדים, תכנון, יישום קפדני של התוכנית וניטור בשלבי ההעברה, במקרה של העברה הדרגתית.

ישנם כלים משפטיים מגוונים על מנת לשמור על העסק המשפחתי וההון המשפחתי ולבצע העברתם בצורה מסודרת, מדורגת, הוגנת וכזו שלא תותיר מקום לסכסוכים, מרירות, או חלילה למאבקים משפטיים.

בין שאר הכלים העומדים לרשות המעבירים נמצא את החוזים וההסכמים, הסכמי הממון, הצוואה, יפוי הכח המתמשך והקמת נאמנות/יות. נאמנות והכנסת "גלולות רעל" לתוך תקנון החברה/ות שמטרתן  מניעת השתלטות עוינת, פיצול או התפזרות ההון הם מהאמצעים היותר יעילים בתחום זה כמו גם בקביעת הוראות מפורטות במקרה של העברה בגין אי כשירות.

תשומת לב מיוחדת צריכה לתוכנו המפורט של יפוי הכח המתמשך שעה שהמעביר/ים עורכים יפוי כח מתמשך, בשל הוראות החוק בעניין אופן ניהול העסק בטרם ההעברה והוראות הדין בעניין ניגודי עניינים.

העברה בין דורית ושמירת ההון המשפחתי במשפחה הינם נושאים מורכבים הנוגעים לדיני התאגידים, למשפט המסחרי, לדיני המיסים, לדיני המשפחה לרבות יחסי ממון, הורשה ודיני הכשרות המשפטית ומעל לכל נוגעים למרקם המשפחתי של כל משפחה ומשפחה.

העברה בין דורית ברורה וסדורה שומרת על ההון, על העסק המשפחתי אך מעל לכל שומרת על שלמותה ואחדותה של המשפחה.